Sabtu, 25 Julai 2009

Life@Miri Sarawak Malaysia:-)

Disinilah tempat aku bekerja, disinilah tempat aku mencari rezeki; dan gambar kat atas tu gambar aku kat opis Sapuracrest Miri....inilah gambar yang paling baru....20April2009...bagi korang ni gambar beberapa bulan lepas....yup!....sebabnya aku ni jenis xsuka bergambar....hahahaha...ni pun sebab bini aku mintak....dia cakap rindu.....hehehehe...ni la kalau duk jauh dari bini...iskiskisk!!!

So apa faedahnya kerja jauh ni; hehe....faedahnya aku dah boleh buat lempeng....hahaha...
Kepada bujang-bujang yang memang xtau nak buat lempeng atau nak masuk dapur sekalipun...kalau korang lapar pagi-pagi....buatla lempeng macam yang aku buat ni....terjamin selamat...aku belajar ngan bini aku.....hahahaha

Hanya untuk bujang-bujang terlajak @ Bujang duk jauh ngan bini @ Bujang sebenar yang kesepian....hahaha....yang dah ada bini kat umah tu takyah baca...buang masa korang aje....pergi dapur; cakap kat bini korang: Yang! Yang! buat abg lempeng!!...hahaha

Kalau tak berani takyah jadi lelaki la.....hahaha

Resepi:-
1. Tepung gandum 5 sudu besar.
2.Telur ayam sebiji.
3.Gula 2 1/2 sudu besar.
4.Air bersih 1 cawan dan 1/4 cawan.

Cara mencampur-adukkan:-)

Masukkan tepung gandum 5 sudu besar ke dalam mangkuk, masukkan telur ayam sebiji(pecahkan telur tu dulu, janganlak korang masukkan sekali ngan kulit-kulit dia). masukkan gula tadi dan last sekali masukkan air bersih tu....
kacau sehingga semua campuran tu jadi sebati antara satu sama lain...macam gambar kat bawah ni....


Jangan campur air sampai adunan tu jadi terlalu cair atau terlalu kurang air hingga jadi pekat sangat...

Kalau korang rasa nak lebih inovasi sikit....cuba la + apa-apa yang korang rasa sesuai untuk sebiji lempeng....hehehe...seingat aku dulu cik aku (mak aku; panggilan dia cik) aku selalu masak lempeng dan masukkan bawang besar...tapi best la yang dia buat....aku xtau apa lagi yang dia masukkan dalam lempeng tu.....

Peralatan:-)

1. Mangkuk
2.Sudu besar
3.Kuali
4.Senduk

Dah sebati dah adunan tu, korang panaskan kuali tu dan masukkan minyak secukup rasa....panaskan minyak tu secukup rasa:-)....then tuang semua adunan korang tu dalam kuali tu; pastikan adunan tu tersebar dalm kuali dengan rata....supaya takde la lempeng korang tu jadi tebal kat tengah....dan goreng la lempeng tu sampai ia jadi macam lempeng yang mak atau bini korang buat untuk korang.....ia sesuai disediakan bersama gula...hehehehe



macam ni la rupa lempeng tu bila aku masukkan dalam kuali tu:-)

aku suka goreng lempeng ni sampai dia garing....macam kfc siut GARING!...hehehe

PERINGATAN!

Jangan GORENG lempeng ini terlalu lama, merbahaya untuk gigi anda; gigi anda boleh patah kerana lempeng ini boleh menjadi batu jika di GORENG terlalu lama.

hahahahaha

byebye...SEMOGA BERJAYA!

Tiada ulasan: